Każda osoba, która jest zatrudniona w jakiejkolwiek firmie, jednogłośnie powie, że dobra atmosfera w pracy to klucz do sukcesu przedsiębiorstwa. Jest to nieodłączny element dobrego przedsiębiorstwa. Niestety często można się spotkać, z tym że pracodawcy nie patrzą na atmosferę, która krąży w firmie. Takie sytuacje widać przede wszystkich w miejscach, w których stosowany jest np. mobbing. Ten termin jest jednym z wielu, który nie łączy się z dobrą atmosferą. Dlaczego dobra atmosfera jest ważna dla pracownika? Jak zbudować dobre relacje z pracownikiem? Dowiesz się z tego artykułu.

Atmosfera w pracy

Atmosfera w pracy – ważna dla pracowników

Eksperci często jako główny powód zwolnień pracowników podają brak dobrej atmosfery oraz niezapewnienie psychicznego spokoju wśród podwładnych. Takie same sygnały regularnie wysyłają pracownicy, którzy muszą mierzyć się na co dzień z zachowaniami będącymi nieetycznymi, jak stalking czy mobbing. Bardzo ważnym aspektem jest zachowanie dbałości o osobę, którą zdecydowaliśmy się zatrudnić.

Warte zwrócenia uwagi jest również to, iż pracownik, który pracuje w przedsiębiorstwie dbającym o odpowiednią atmosferę, ma zwiększoną chęć do pracy i rozwoju, co przekłada się na jakość wykonywanych zadań.

Jaki wpływ na pracownika ma atmosfera?

Złe warunki dot. atmosfery mają ogromny wpływ na pracownika. Oprócz powyższych sytuacji mogą pojawić się również konflikty, które mają równie ogromny wpływ na całokształt przedsiębiorstwa. Jeśli nie zapewnimy jako pracodawcy dobrej atmosfery, to musimy się liczyć z faktem, iż pracownicy będą mogli odczuwać również problemy zdrowotne, przez które częściej będą sięgać po zwolnienie L4. Mowa tutaj o:

  • nerwicy lub depresji,
  • problemach żołądkowych,
  • bólach głowy,
  • zawale.

Takie sytuacje będą mieć konsekwencję w braku tzw. rąk do pracy, czyli momentów, gdzie obowiązki nie będą wykonywane z racji nieobecności pracownika.

Pracodawca, który stosuje jakiekolwiek elementy mobbingu, lub stalkingu musi liczyć się z konsekwencjami prawnymi, ponieważ powyższe terminy są opisane w Kodeksie pracy dość obszernie. W Polsce stawia się nacisk na wyeliminowanie obu elementów, będących łamaniem praw człowieka. Jak można się domyślić, powyższe sytuacje będą również miały wpływ na kondycję firmy i jej zarobki.

Budowanie dobrych relacji – od czego zacząć?

Podstawowym krokiem przy budowaniu dobrych relacji na linii pracownik-pracodawca, jest badanie potrzeb osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie. Takie badanie najlepiej przeprowadzić za pomocą ankiety, która będzie poufna. Przy tym rodzaju ankiety będziemy mogli dowiedzieć się znacznie więcej o potrzebach i obawach pracowników.

Gdy już będziemy wiedzieć, co martwi pracobiorców, oraz jakie są ich potrzeby, należy przejść do działania. Po przeanalizowaniu wszystkich odpowiedzi i złożeniu ich w całość należy zdecydować, które kroki należy wdrożyć do przedsiębiorstwa.

Nie zaleca się wdrażać wszystkich nowych procesów w jednym czasie. Każdy krok powinien być wprowadzany osobno, tak, aby zobaczyć rezultaty krótkoterminowe, oraz nie przytłoczyć pracowników nowymi zmianami.

Co pół roku wskazane jest odświeżanie wiedzy dotyczącej potrzeb pracowników, jak również sprawdzenie panującej aktualnie atmosfery, która jest między pracownikami.