Poprzez ankiety możemy zyskać bardzo dużo informacji dot. naszych pracowników, o których wcześniej nie mieliśmy pojęcia. Wśród ankiet możemy wyodrębnić dwa typy dokumentów, jakimi są formy otwarte oraz poufne. Teoretycznie są tym samym, natomiast w praktyce różnią je zalety, jak i wady. Do czego przydadzą się ankiety pracownicze w przedsiębiorstwie? Jak stworzyć ankietę pracowniczą? Dowiedz się z artykułu.

Ankiety pracownicze - jaki mają cel?

Do czego przydają się ankiety pracownicze?

Arkusze z pytaniami mają niezliczoną liczbę zalet. W zależności, o jaką ankietę chodzi i jaka forma zostanie do niej dobrana, tak zostaną zbudowane zalety z jej tworzenia.

Ankiety pracownicze mają wiele atrybutów, które są istotne dla dobrego zarządzania przedsiębiorstwem i jej pracownikami. Mamy możliwość przeprowadzenia wielu ankiet pracowniczych, a każda charakteryzuje się nieco innymi zadaniami w przedsiębiorstwie.

Ankieta pracownicza – otwarta

Wersja ankiety, w której jest widoczna lista ankietowanych, przydaje się, np. przy badaniu satysfakcji pracowników. Jako pracodawca możemy wtedy dowiedzieć się, kto konkretnie jest zadowolony i z jakich powodów. 

Ankieta pracownicza – poufna

Taki rodzaj formularza posiada zalety w postaci zwiększonej szansy na szczerość wśród pracowników. Jest to dość popularna forma dowiadywania się, co czują i myślą pracownicy. Zazwyczaj przy rozmowie twarzą w twarz pojawia się bariera, która nie przepuści wielu prawdziwych myśli. Przy ankiecie poufnej ta bariera nie istnieje, ponieważ pracownik ma poczucie pełnej anonimowości, przez co łatwiej się otwiera i zostawia szczere odpowiedzi.

Jakie są rodzaje ankiet pracowniczych?

Pracownicze ankiety dzieli się na te poufne oraz otwarte, w których podaje się imię i nazwisko. Istnieje kilka rodzajów dokumentów, dzięki którym można przeprowadzić badanie:

  • kultura organizacji,
  • odejście pracownika,
  • proces wdrażania do firmy nowego pracownika,
  • doświadczenie kandydata,
  • satysfakcja pracowników,
  • benefity firmowe,
  • potrzeby pracowników.

Ankiet, które mogą zostać nazwane pracowniczymi, jest o wiele więcej. Czasem przedsiębiorstwa decydują się na łączenie dwóch ankiet w jedną, natomiast nie jest to dobra praktyka. Lepszym wyborem jest stworzenie dwóch osobnych dokumentów, bez tworzenia dodatkowego zamieszania.

Jak stworzyć ankietę pracowniczą?

Na początek warto wybrać dobre narzędzie do tworzenia ankiet, jeśli decydujemy się na formę elektroniczną. Istnieje wiele darmowych, jak i płatnych narzędzi. Jednym z darmowych narzędzi jest Google, które oferuje – Formularze Google, do których ma dostęp każdy, kto korzysta z poczty z domeną gmail.

Proces tworzenia ankiety, powinien rozpocząć się od nadania celu. Gdy mamy wybrany cel, którym chcemy się kierować, to czas przejść do pytań, na które chcemy znać odpowiedzi. Tutaj również jest to zależne od zapotrzebowania. Przykładowymi pytaniami przy ankiecie po odejściu pracownika tzw. exit interview są:

  • jakie są powody zmiany miejsca pracy?
  • co wywoływało Twoją frustracje i niezadowolenie?
  • Czy pracując w naszej firmie, czułaś/eś że się rozwijasz, czy czułaś się doceniona/ny i czy sam charakter pracy był dla ciebie satysfakcjonujący?
  • jest coś co mogłoby wpłynąć na zmianę Twojej decyzji?
  • Czy poleciłabyś naszą firmę innym?
  • Jak zapamiętasz ludzi i atmosferę w pracy?

Następnie należy zdecydować do kogo wyślemy ankiety:

  • cały dział,
  • cała firma
  • poszczególne osoby.

W przypadku powyższej ankiety dokument zostanie wysłany tylko do pracownika, który podjął decyzję o odejściu z pracy.

Podsumowując temat ankiet pracowniczych, jest dość prosty, jeśli cel jest dobrze sprecyzowany, a pytania mają dobrze odpowiednią treść.