W związku z rosnącą z roku na rok najniższą krajową i ciągłymi zmianami na rynku pracy, rosną również wymagania pracownika co do wynagrodzenia. Pracodawcy uciekają się często do wymyślania benefitów, w celu rekompensaty niskiego wynagrodzenia. Ale czego tak naprawdę chcą pracownicy? Na czym im zależy? Dowiecie się w dzisiejszym artykule. 

Etap rozmowy kwalifikacyjnej i oczekiwania pracownika 

Na każdej rozmowie kwalifikacyjnej pada pytanie- Czego oczekujesz od pracy? Jest to bardzo strategiczny moment, ponieważ pozwala na ocenę przez pracodawcę, czy wartości pracownika pokrywają się z wartościami firmy. Również istotne stają się oczekiwania finansowe, które niestety są często zaniżone przez osobę rekrutowaną. Wiąże się to ze strachem, że żądam za dużo i nie dostanę pracy. Nie należy jednak w ten sposób postępować. Z biegiem czasu stawka, którą zaproponowaliśmy zaczyna być problemem. Co za tym idzie? Dochodzi do tego, że pracownik zdaje sobie sprawę z tego, że warunki zaoferowane przez pracodawcę, a jego oczekiwania bardzo się różnią. Taka osoba staje się wycofana i niezadowolona z pracy, w związku z tym jej efektywność spada. Warto być szczerym już na etapie rozmowy kwalifikacyjnej, aby nie tracić czasu swojego i osoby rekrutującej. Kandydaci decydują się na mało precyzyjne odpowiedzi jak dobra atmosfera i rozwój- w domyśle dobre wynagrodzenie. Niekiedy zdarzają się bardziej konkretni i odważni kandydaci, którzy otwarcie mówią o uzyskaniu zadowalającej wypłaty. 

Wynagrodzenie czy satysfakcja z pracy?

Najczęściej zdarza się tak, że pracownicy, którzy mówią o tym, że najważniejsza jest dla nich satysfakcja z pracy po prostu zarabiają dobrze. Na adekwatnej płacy do wykonywanych obowiązków, zależy tym, którzy są zorientowani w stawkach rynkowych i znają swoje możliwości na danym stanowisku. Niestety pracownicy z niskimi zarobkami, a z dobrymi umiejętnościami najczęściej odchodzą do innej firmy. Według teorii Herzberga wynagrodzenie jest jednym z czynników higieny, a więc jest potrzebne, aby nie być niezadowolonym. 

Oczekiwania pracownika wobec pracodawcy

Wśród osób, które mieszkają w Polsce przeprowadzono ankietę, której wyniki wyraźnie pokazały, że na pierwszym miejscu każdy zwraca uwagę na wynagrodzenie. Nie są istotne owocowe piątki, darmowa kawa i ciasto jeżeli oferta finansowa nie jest zadowalająca. Nawet osoby, które na początku czerpią satysfakcję z benefitów pozapłacowych zaczynają dostrzegać negatywne skutki jakie niesie za sobą niska wypłata.  Szczególnie brak wystarczających środków odbija się w życiu osobistym takiej osoby. Przerastają ją często zobowiązania i brak perspektyw na realizację swoich marzeń.  Na wysokość zarobków zwracają uwagę przede wszystkim młode osoby, które wraz z rozwojem swoich umiejętności oczekują wyższego wynagrodzenia.  Inne oczekiwania wobec pracodawcy mają pracownicy z dłuższym stażem, dla których liczy się przede wszystkim atmosfera i stabilizacja, a nie sama płaca. Jest to inne pokolenie, które nie zmieniało pracy tak często jak obecnie. Osoby ze stażem do pięciu lat oczekują również dostarczenia narzędzi do pracy (telefon, laptop itp.), a także szkoleń i kursów rozwijających. Pracownikom z kilkunastoletnim doświadczeniem w jednej firmie zależy na kompetentnym przełożonym, z którym łatwo o efektywną współpracę. 

Rodzaje benefitów w pracy

Benefity powinny być dodatkiem do stabilnej i dobrze płatnej pracy. Problem zaczyna się wtedy, gdy pracodawca niskie wypłaty chce zrekompensować dodatkami dla pracowników. Niestety nadal sie tak dzieje, ponieważ wiele osób nie jest szczerych co do swoich zarobków na rozmowach kwalifikacyjnych. Jakie benefity najczęściej widzimy w ofertach pracy?

  1. Śniadanie w każdy piątek.
  2. Darmowe owoce.
  3. Karta na zajęcia sportowe.
  4. Ubezpieczenie grupowe.
  5. Szkolenia językowe.
  6. Bilety do kina.
  7. Paczki dla dzieci na święta.

Benefity można by wymieniać bez końca. Jednak w tej kwestii warto iść na kompromis i wysłuchać też potrzeb pracownika. Szczególnie, jeżeli pracodawca jest nieugięty i nie zgadza się na wyższe wynagrodzenie. Warto wtedy ustalić budżet dla każdej osoby indywidualnie i dać wybór pracownikowi do wykorzystania tej sumy na benefity. Jest to rzadko wprowadzane rozwiązanie jednak łatwiej tutaj o satysfakcję, a co z atym idzie zwiększenie efektywności w wykonywanych obowiązkach.