Czas epidemii w Polsce już za nami, ale to właśnie ten okres pokazał pracownikom, jak ważna jest wspólna integracja. Wiele polskich przedsiębiorstw postawiło na pracę zdalną, co dość mocno przełożyło się na brak budowania relacji wśród pracowników i przełożonych. Dlaczego integracja pracownicza jest ważna? Jakie są formy integracji? Jak stworzyć udany wyjazd integracyjny? Dowiesz się z tego artykułu.
Integracja pracownicza – dlaczego jest tak ważna?
Od zawsze wiadome jest, że kontakty międzyludzkie i pielęgnowanie ich, jest kluczowe w życiu społeczeństwa. W tym wypadku mowa o kontaktach między pracownikami, którzy codziennie spędzają ze sobą średnio 8 godzin.
W pracy zazwyczaj mamy za mało czasu, aby spokojnie porozmawiać o życiu prywatnym, osobistych problemach, czy zainteresowaniach. Właśnie w tym punkcie pojawia się miejsce na wspólną integrację. Od czasu epidemii dość często pracownicy zgłaszają potrzebę wspólnego spędzenia czasu po godzinach pracy. Niestety nie jest to tak łatwe, jakby mogło się wydawać. Aby integracja pracownicza się udała, musi być dokładnie zaplanowana wcześniej. Bez tego możemy spotkać się z sytuacją, gdzie połowa firmy nie przyjdzie z wielu osobistych powodów:
- brak czasu,
- obowiązki domowe – opieka nad dziećmi,
- niskie zainteresowanie niepewnym wyjściem,
- zaplanowane już wcześniej wyjścia/wyjazdy.
Formy integracji pracowniczej
Istnieje wiele form wspólnego spędzania czasu. Wszystko jest zależne od budżetu, jaki posiada firma na integrację. Spędzanie wspólnego czasu możemy podzielić na:
Wyjście
- wspólny posiłek – kolacja w restauracji,
- zabawy integrujące – bilard, kręgle, tenis.
Wyjazd
- jednodniowy – wyjeżdżając z miasta,
- kilkudniowy – wyjeżdżając z miasta lub państwa.
Jeśli chcemy stworzyć udane wyjście firmowe lub wyjazd, to musimy wybrać kogoś, kto zdoła wszystko zaplanować. Najlepszym wyborem będzie pracownik, który cechuje się dużą charyzmą.
Wyjście integracyjne
Plan integracji powinien zacząć się od policzenia chętnych pracowników, a następnie obliczenia budżetu, jaki przedsiębiorstwo przeznacza na tego typu wyjścia. Znajomość budżetu jest bardzo ważna, gdyż bez tej wiedzy nie wybierzemy i nie zaplanujemy nic konkretnego. Pamiętamy, że fundusz socjalny nie obejmuje integracji pracowniczej.
Następnie pojawia się kwestia wybrania miejsca na spędzanie wspólnie czasu oraz wybranie atrakcji. Jeśli decydujemy się również na wspólne jedzenie to ten fakt również musi zostać zawarty w budżecie.
Jeżeli wszystkie powyższe rzeczy zaplanujemy, zarezerwujemy i rozpiszemy w planie, to wyjazd bez problemu się uda. Ważnym aspektem jest dokładne rozpisanie planu i przekazanie go do każdego pracownika, tak aby mógł się przygotować do wspólnego wyjścia. Jednakże warto pamiętać o tym, że zazwyczaj po wysłaniu planu jakiś pracownik może zrezygnować, ale przy sporządzeniu odpowiedniego planu wyjścia, takie sytuacje pojawiają się znacznie rzadziej.
Wyjazd integracyjny
Jeżeli zdecydowaliśmy się na wyjazd, to należy podjąć nieco inne kroki, niż podczas wyjścia. Tutaj z pewnością przydadzą się min. dwie osoby, które podejmą się w pełni zorganizowania takiego spotkania.
Tak jak w przypadku wyjścia, najlepiej zacząć od budżetu i poznania liczby osób chętnych na wyjazd. Po poznaniu obu powyższych kwestii należy znaleźć miejsce noclegu oraz miejsce wyżywienia (np. lokalne restauracje lub bary).
Warto szukać w takiej okolicy, gdzie będą też zabawy, które mogą zostać zorganizowane dla całej załogi firmy. Powstało wiele przedsiębiorstw, które podejmują się organizacji zabaw na wyjazdach integracyjnych. Takie zorganizowane atrakcje, pozwolą na pełną integrację między pracownikami.
Należy również zaplanować:
- formę dojazdu,
- dodatkowe atrakcje,
- szczegółowy plan.
Po wyjeździe warto stworzyć ankietę satysfakcji, która zostanie wypełniona przez pracowników. Powyższe informacje będą bardzo przydatne przy planowaniu kolejnych wyjazdów lub wyjść.
Spotkanie integracyjne jest dodatkiem, który nie jest obowiązkiem względem pracodawcy. Jest to swego rodzaju benefit, jeżeli chodzi o finansowanie tego przez przedsiębiorstwo.