W nowych okolicznościach w jakich znalazło większość firm, jedyną i najbardziej zauważalną stałą jest zmiana. Koronawirus spowodował, że przedsiębiorstwa, o ile jest to możliwe przeniosły się na tryb home office. Kontakty międzyludzkie zostały bardzo mocno ograniczone, a spotkania firmowe zamieniły się na rozmowy online. Pracownicy, którym bezpośrednia komunikacja sprawiała problem i od zawsze woleli pracę indywidualną, obowiązki zdalne nie stanowią żadnej przeszkody. Co z tymi, którym brakuje bezpośrednich kanałów komunikacji?

Zaangażowanie pracowników w firmę

Obecna sytuacja może być doskonałą lekcją pod kątem zaangażowania pracowników w firmę. Jest to dobry moment, aby sprawdzić kto w danej sytuacji się odnajduje i jak potrafi w takich warunkach współpracować. Epidemia Covid-19 doprowadziła do sytuacji, w której przedsiębiorca i pracownicy muszą nauczyć się adaptacji w nowym ciągle zmieniającym się środowisku. Cały okres epidemii jak i również czas po niej, będzie wymagał wzmożonej siły i zintensyfikowanych działań, aby postawić firmę na nogi. Stąd też dużo zależy od tego jak pracodawca motywuje swój zespół, aby nadrobić stracony czas. 

W całej tej sytuacji można dostrzec również pozytywne aspekty. Sytuacje kryzysowe napędzają nowe pomysły, determinują do działania i zmian. Umiejętne wyjście przed szereg i zaangażowanie pracowników w życie firmy, może pomóc prosperować jej lepiej niż sprzed czasów epidemii. Dobra komunikacja zespołu drogą elektroniczną, wyznaczony plan działania i ustalenie stałego harmonogramu spotkań, pozwoli na wspólne angażowanie pracowników w życie firmy. Wszystko po to, aby budować świadomość przedsiębiorstwa i pomimo trudnej sytuacji podtrzymywać pracownicze, chociaż w zmienionej formie, spotkania. Komunikacja międzyludzka jest siłą napędową wszelkich ważnych przedsięwzięć w firmie. Relacje z drugim człowiekiem, dzielenie się własnym doświadczeniem, czy nawet chwalenie się swoimi osiągnięciami dają możliwość poczucia się docenionym, zauważonym, a także potrzebnym. Większość przedsiębiorstw stara się budować zespół, w którym jest pozytywna atmosfera i dobry lifestyle. Epidemia Covid-19 i zmiany w sposobie pracy oraz komunikacji, uczą firmy jak dobrze współpracować w nowych okolicznościach. 

Integracja pracowników

Utrudnione kontakty pomiędzy pracownikami, duża ilość pracowników, które powodują brak zharmonizowanej pracy międzydziałowej? W takim wypadku najlepszym rozwiązaniem jest integracja. W pewnym stopniu jest to akceptacja przez współpracowników określonych norm, ocen oraz systemów wartości. Co w przypadku, gdy trwa epidemia i na dzień dzisiejszy każde spotkanie integracyjne zostaje anulowane do odwołania? Warto wdrożyć zdalne formy spotkań, które pozwolą na łatwiejszy i sprawniejszy powrót do biura w przyszłości. Również w momencie, gdy podczas przymusowego trybu home office zatrudnia się pracownika, należy zrobić wszystko, by mógł on w miarę możliwości poznać zespół i zaznajomić się z metodologią jego pracy. Pomoże to zaoszczędzić niepotrzebny stres związany z brakiem możliwości zaadoptowania się w nowym zespole, przez długookresową pracę zdalną. Harmonijnie współpracujący zespół wpływa na rozwój potencjału społecznego i całej organizacji. Skoordynowane i sprawne działanie jest również możliwe w trybie pracy zdalnej. Wspólne rozmowy przy użyciu kamer internetowych, gry w formie elektronicznej, czy warsztaty również są ciekawą formą integracji szczególnie w obecnej sytuacji. 

Zaangażowanie i zmotywowanie

Przed próbą zaangażowania i zmotywowania pracowników do integracji w dobie koronawirusa, należy początkowo określić ich potrzeby i ustalić cel, do którego dąży cała organizacja. Możliwości realizacji założonego planu działania również muszą być brane pod uwagę, po to aby całość spotkania była dostosowana do obecnej sytuacji. Owe przedsięwzięcie angażuje pracowników w życie firmy, ale także pomaga we wspólnym budowaniu świadomości i wizerunku danej marki, Ponadto każde działania integracyjne, niezależnie od formy ich realizacji uczą współpracy i budowania zaufanego zespołu. Dobre relacje międzyludzkie oraz ich pielęgnowanie w czasach epidemii, pozwolą na szybszy i sprawniejszy powrót firmy na właściwe tory, po powrocie do pracy w biurze.