Przedsiębiorstwo decydujące się na nowe projekty powinno znać termin, jakim jest roadmapa. Ma ona duże znaczenie przy tworzeniu projektu, jak i w całym procesie, aż do zakończenia. Ten termin w Polsce już dawno zyskał swoją istotę, tylko pod innymi, mniej konkretnymi nazwami. Czym jest roadmapa? W jakim przypadkach jest przydatna? Przeczytaj dalszą część artykułu.
Roadmapa – czym jest?
Roadmapa to angielski zwrot, który w tłumaczeniu polskim oznacza – mapę drogową. Jest to dosłowne tłumaczenie, dlatego znacznie lepiej brzmi, gdy nazywamy to mapą wskazówek, lub mapą wyznaczonych kierunków.
Definicją tego terminu jest rozpisanie całego planu działania projektu. Od samego początku, czyli momentu, gdy wpadło się na pomysł nowego celu, aż do samego zakończenia.
Na mapie wskazówek powinno się zapisać wszystko to, co uważamy za bardzo przydatne, oraz potrzebne, aby cały projekt osiągnął swój sukces. Ma to na celu pomóc zespołowi w planowaniu, pilnowaniu założeń, śledzeniu całego procesu oraz mierzeniu czasu do zakończenia projektu.
W jakim przypadkach przyda się roadmapa?
Istnieją podobne pojęcia, które są ucharakteryzowane tym, kto może z nich korzystać, lub kto powinien. W przypadku mapy wskazówek nie można mówić o tym, komu się ona przyda. W sytuacji, gdy przedsiębiorstwo decyduje się na podjęcie działań w kierunku nowego projektu, pojawia się dobry moment na roadmapę.
Jedynymi przypadkami, w których roadmapa może nie być najlepszym wyborem dla mikroprzedsiębiorstwa, gdzie zatrudnionych jest mniej niż 4 pracowników.
Roadmapa sprawdzi się w nieco większych firmach, ponieważ do projektu potrzebne są minimum 2 osoby, oraz 2 osoby z zewnątrz, które świeżym okiem spojrzą na pracę nad wyznaczonymi celami. Zazwyczaj osoby, które są w centrum założeń, nie posiadają już zmysłu spojrzenia na nowo, na dotychczasowe działania.
Przy tworzeniu projektu dość istotne jest, aby znaleźć osobę, która z tzw. zimną głową spojrzy na działania oraz rezultaty.
Jeśli przedsiębiorstwo działa na zasadzie pracy zdalnej, to stworzenie roadmapy, może być utrudnione, dlatego ważne jest, aby każdy z uczestników projektu był bardzo zaangażowany.
Roadmapa – jak powinna wygląda?
W przypadku roadmapy nie można odgórnie narzucić co powinna zawierać. Tutaj wszystko zależy od tego, co jest potrzebne do projektu, na który zdecyduje się przedsiębiorstwo i jego zespół. Istnieje wiele aspektów, które może zawierać mapa. Lista znajdujących się punktów, może być bardzo szeroka lub okrojona w zależności od tematu projektu, oraz jego końcowych założeń.
Przykładowo w skład mapy może wchodzić:
- harmonogram działania,
- lista potrzebnych zasobów,
- budżet,
- oczekiwania względem projektu,
- lista zadań,
- spis osób biorących udział,
- przydzielone role.
Forma roadmapy to nadzwyczaj pisemna lub graficzna rozpiska, która musi mieć formę edytowalną na potrzeby dodatkowych zapisów.
Po wybraniu punktów, które mają znaleźć się na dokumencie, szczególnie ważne jest znalezienie równowagi. Podjęcie odpowiedniej decyzji dotyczącej liczby zapisów może owocować w trakcie przygotowań dalszej realizacji.
Jest to jeden z tych terminów, który jest otwarty na pomysły przedsiębiorstw. Definicja jest jedna, natomiast to, co zawiera roadmapa jest bardzo ruchome z racji różnego zapotrzebowania dot. treści, które zostaną wpisane do mapy wyznaczonych kierunków.
Wady roadmapy projektu
W teorii mapa wskazówek nie posiada wad, ponieważ składa się z dość naturalnych i przydatnych punktów. Natomiast przy niewłaściwym wykonaniu dokumentu, mogą pojawić się błędy oraz różnego rodzaju pomyłki. Aby uniknąć tego typu wpadek, warto zwrócić szczególną uwagę na:
- dobrą komunikację między działaczami,
- poświęcenie większej ilości czasu na analizy,
- wyznaczanie jasnych celów.
W tym przypadku niezwykle istotne jest, aby zwrócić również uwagę na poprawną komunikację wewnętrzną.