W przedsiębiorstwach istnieje wiele dróg, którymi wedle polityki podąża firma. Archetypy marki to modele, które przedstawią charaktery konkretnej organizacji wśród otoczenia. Ważne jest utożsamianie się z konkretnymi modelami, ponieważ działa to na zasadach dobrego, lub złego PR. Jakie ma znaczenie w przedsiębiorstwie archetyp marki? Jakie istnieją inne modele? Dowiesz się z artykułu.

Czym jest archetyp marki?

Jest to jeden z modeli, przez który marka jest kojarzona. Już na tym poziomie wiele przedsiębiorstw rywalizuje ze sobą, na różnych płaszczyznach. Polem do konkurowania może być tożsamość marki lub jej wartości i maksymy. Archetypy są zbiorami wartości, które posiada każda firma. To dzięki nim możemy wpływać na podświadomość klienta i zaistnieć w jego oczach. 

Źle dobrany oraz wykorzystany archetyp marki, może wpływać na niekorzyść, dlatego warto przed wyborem konkretnego archetypu przeprowadzić badanie wewnątrz firmy, które odpowie na pytanie – „Jaki archetyp marki wybrać?”. Istotne jest nie tylko efektywne zarządzanie pracownikiem, ale również tym kim jest nasz klient.

Jakie są rodzaje archetypów marki?

Istnieje 13 najpopularniejszych archetypów marki, wśród których z pewnością każda marka znajdzie swój archetyp.

Towarzysz

Jest to model klienta, który nie szuka wrogów. Chce mieć dobre relacje z otoczeniem i wpływać tylko na dobre emocje. Marka kierująca się tym archetypem z pewnością powinna mieć dobry wizerunek, który dopasuje się do dużej liczby klientów. Warto dodać, że firma, która kieruje się tą drogą, nie szuka konfliktów ani wywyższania się w stosunku do konkurencji.

Czarodziej

Jest to model, który stoi w czasie wiecznej młodości, chociaż dąży do częstych przemian. Przedsiębiorstwa, które kierują swoje produkty do takich klientów, powinny z pewnością zadbać o przedstawienie produktów lub usług w sposób przynoszący ulgę klientom.

Zwykły Człowiek

Rodzaj klienta, który niczym się nie wyróżnia. Ma cechy dopasowujące się do każdego, przez co jest osobnym archetypem. Marka idąca w kierunku takiego klienta powinna cechować się dostosowaniem do każdego. Wtedy ma szansę trafić do wszystkich łącznie ze zwykłym człowiekiem.

Niewinny

Ten archetyp jest oparty na dbałości wewnętrznego dziecka. Jego zadaniem jest pokazanie czystości, która cechuje się wysokim poziomem zaufania i wiary. Marka, która kroczy tym archetypem, opiera swój wizerunek na tradycji i oddaniu pełnego zaufania konsumentom.

Badacz

W tym modelu główną cechą jest odkrywanie nowego i lepszego punktu widzenia. Celuje w poznawanie nowych, nieodkrytych przez konkurencję wrażeń. Dotyczy to produktu, więzi z klientem oraz prowadzenia całego przedsiębiorstwa. Marka idąca tym modelem zapewne lubi zatrudniać osoby, które cechują się wysokim stopniem zaangażowania w tworzeniu nowych, potrzebnych rozwiązań.

Kochający

Dobrze sprawuje się w budowaniu uczuć przyjacielskich i rodzinnych. Cechuje się zaangażowaniem i wykonywaniem zadań z pełną pasją. Jego drugim imieniem jest bliskość, dlatego ten archetyp sprawdzi się najlepiej dla marek, które są w branży połączonej z uczuciami.

Buntownik

Dążenie do zmian i rewolucji to określenie archetypu buntownika, który pragnie ciągłego rozwoju i myślenia inaczej. Marki chcą podążać tym modelem, ponieważ posiadają chęć ciągłych zmian i prowadzenia przedsiębiorstwa inaczej niż standardowa konkurencja. Strategia w przedsiębiorstwie jest realizowana skrupulatnie z wykorzystaniem nowości, a swój produkt przedstawiają jako totalną rewolucję na rynku.

Bohater

Waleczny i nastawiony na pokonanie przeszkód za pierwszym razem. Marka, która kieruje się drogą bohatera, powinna się liczyć z częstymi innowacjami w firmie oraz posiadaniem produktu, który poradzi sobie w ciężkich sytuacjach. Będzie to dobry wybór dla firm, które lubią rywalizować i nie boją się ryzyka.

Mędrzec

Na każdym kroku próbuje pozyskać wiedzę, którą następnie przełoży w działanie. Posiada ogromną potrzebę zrozumienia świata, poprzez dociekliwość i wizje. Będzie to idealny archetyp dla marki, która w swojej polityce firmy kieruje się przemyśleniem wszystkich aspektów przed podjęciem tej konkretnej decyzji.

Śmieszek

Marka podążająca tym archetypem, idzie w kierunku klientów, którzy posiadają na co dzień dużo problemów i wśród firm szukają luźnego podejścia, które niejednokrotnie je rozśmieszy. Ten archetyp cechuje się przede wszystkim ogromną ilością energii, którą chce przełożyć na poznawanie świata i poprawianie humoru innym. Jednak warto zaznaczyć, że posiada on również aspekty braku przejmowania się drobnymi problemami, które z czasem mogą narastać.

Twórca

Archetyp posiadający wiarę w wymyślenie nowości, które z pewnością jest w stanie stworzyć. Na każdym kroku szuka nowych rozwiązań przyczyniających się do rozwoju. Firma decydująca się na ten model powinna rozwijać wyobraźnię swoich klientów i pobudzać ich do działania.

Władca

Chęć panowania nad wszystkim jest główną cechą tego archetypu. Istotny jest dla niego pełny porządek oraz dyscyplina. Taki archetyp sprawdzi się dla firm, które są liderami w swojej branży. Powoduje to, iż nie będzie to dobry model dla każdego przedsiębiorstwa.

Opiekun

Kluczowym aspektem w tym archetypie marki jest chęć opieki we wszystkich aspektach. Przedsiębiorstwa posiadające dominujący charakter opieki oraz troski powinny kierować się właśnie tym archetypem. Klient potrzebujący takiego poczucia u marki, na pewno w pierwszej kolejności skieruje się właśnie do takiej firmy.

Podsumowanie

Każdy archetyp będzie odpowiadał trochę innej marce, w innej branży. Istotne jest zbadanie, do jakiego klienta chce dążyć marka jeszcze na etapie biznesplanu. Tworząc wyniki badania istotne jest zadbanie o bezpieczeństwo przed utratą danych.

Krocząc tymi ścieżkami, można w pełni zadbać o konkretny model klienta, co przyniesie pozytywne rezultaty w przyszłości.