Pracownik znajduje dodatkową chęć do pracy w momencie, gdy zostaje nagradzany. Nie ma jednoznacznie określonej formy nagradzania, ponieważ w każdym przedsiębiorstwie wygląda to trochę inaczej. Nie podlega jednak dyskusji fakt, że pracownik potrzebuje różnego rodzaju benefitów. Czy motywacja pracownika jest ważna? Jak motywować do pracy? Czy gotówka to jedyna mile widziana forma motywacji? Dowiesz się o tym w artykule poniżej.

Bezgotówkowa motywacja pracownika

Motywacja pracownika – po co?

Pracodawcy bardzo często zadają sobie pytanie, po co motywować pracowników. Odpowiedź w teorii nasuwa się sama, aczkolwiek nie jest ona tak jasna, jakby się mogło wydawać. Jak wiadomo z punktu widzenia pracodawcy jest ważne, aby praca osób przez nas zatrudnionych była wydajna i jakościowa. Niestety te dwa aspekty nie pojawiają się znikąd. Składa się na nie wiele czynników m.in. dobra motywacja ze strony szefostwa lub kierownictwa.

W momencie gdy już zdecydujemy się na motywowanie załogi to warto pamiętać o jej pielęgnacji. Jest ona kluczowa z wielu powodów. Jednym z nich jest wyeliminowanie szansy na słabą kondycję psychiczną pracownika. Nie ma określonego okresu, przez jaki motywacja trwa. Czasem jest to tydzień, a niekiedy miesiąc, lecz nie warto czekać, aż euforia motywacyjna minie. Spoczywanie na laurach w tym temacie za wiele dobrego nie przyniesie.

Jak motywować pracownika do pracy?

Sposobów jest wiele, natomiast każdy z nich nada się do innej branży lub wewnętrznej organizacji. Od wielu lat jest to temat szerokich dyskusji, które rzadko kiedy kończą się  konkluzją. Istotnym elementem motywatorskiej układanki jest znalezienie odpowiedniej osoby, która będzie motywować pracowników. Najlepszą decyzją będzie wybranie takiej osoby z istniejącego już zespołu, ponieważ wtedy będzie łatwiej odnaleźć złoty środek.

Bardzo ważne jest, aby motywacja nie przekształciła się w zniechęcenie. Łatwo jest przeoczyć tę granicę. Złą decyzją będzie np. danie pracownikowi breloczka z logiem firmy i załatwienie tym samym tematu motywacji. Taka sytuacja może wpłynąć bardzo negatywnie na relację i pracę osoby, którą zatrudniliśmy.

Bezgotówkowa motywacja

Chęć zmotywowania pracownika do pracy i zaoszczędzenia, często idzie w parze. Niestety w praktyce bywa z tym różnie, ponieważ dla pracownika ulubioną formą nagradzania jest właśnie dodatkowa gotówka. Warto więc znaleźć inną formę, która będzie dobra dla pracownika jak i pracodawcy.

Główne aspekty, które motywują pracowników to:

  • elastyczny wymiar pracy,
  • karta multisport,
  • dogodne miejsce pracy,
  • dobre wyposażenie zakładu pracy,
  • luźna atmosfera w pracy,
  • dobra komunikacja,
  • zadania dopasowane do pracownika,
  • konkursy firmowe,
  • awanse,
  • pochwały,
  • dostęp do szkoleń pracowniczych.

Natomiast warto pamiętać, że jeżeli posiadamy taką możliwość to benefity w formie premii lub dofinansowania zawsze będą najlepszą formą motywacji.

Budowanie motywacji przez pracownika

Warto wspomnieć o tym, że pracownik również może sam zacząć się motywować. Niestety nie zawsze pracodawcy wiedzą, że motywacja pracownika daje zysk obu stronom.

Pracownik może się motywować poprzez:

  • rozwój zawodowy,
  • zdobywanie osiągnięć,
  • pozytywne nastawienie,
  • dobry kontakt z zespołem,
  • poszukiwanie zadań, którym sprosta,
  • wspinanie się po szczeblach kariery,
  • znajdowanie celów, które zostaną zrealizowane.

Natomiast nie zmienia to faktu, że pracodawca lub kierownik powinien sam zadbać o dobre zmotywowanie osób, które zatrudnia lub prowadzi. Motywacja ze strony osoby wyższego szczebla zawsze będzie lepsza, niż taka, którą sami sobie organizujemy.

Satysfakcja pracownika

Jest to uczucie, które towarzyszy pracownikowi w momencie, gdy jest zadowolony ze swojego miejsca pracy. Dzieje się tak, kiedy zatrudniony zostaje doceniany na różnych stopniach kariery. Na satysfakcję składa się równie dużo elementów, co na motywację. Oba czynniki mają wpływ nie tylko na pracę, ale również życie prywatne, co buduje istotę obu znaczeń. Więcej o satysfakcji przeczytasz w tym artykule – Satysfakcja pracownika – Jak ją budować?