Zaangażowanie w pracę potrafi dać naprawdę ogromną satysfakcję i chęć podejmowania nowych wyzwań. Bez odpowiedniej motywacji i zainteresowania swoimi obowiązkami łatwo o frustrację i brak chęci do działania. Niestety jest wiele miejsc, w których zaangażowanie jest tłamszone, a atmosfera bardzo napięta. Co niszczy zaangażowanie w organizacji?

Zaangażowanie w pracy- czym jest?

Zaangażowanie w pracę dotyczy obu stron, czyli w tym przypadku pracodawcy i pracownika. Jeżeli któraś z nich nie wypełnia swoich zadań należycie, wpływa to negatywnie na innych. Bardzo ważny jest balans, ponieważ tylko dzięki obopólnemu zaangażowaniu można osiągnąć sukces. Osoba, która gorliwie wykonuje swoją pracę rozumie cel przedsiębiorstwa i potrafi współpracować z kolegami. Karierę zawodową traktuje jako możliwość rozwoju, nabycia doświadczenia, którym z miłą chęcią podzieli się w pracy. 

Zaangażowanie to umiejętna koncentracja na pracy oraz duma z wykonywania danych czynności. Pracownik z takim podejściem nie czuje codziennego znużenia, długiego upływu czasu, ale wręcz zadowolenie z wykonanej pracy. Oczywiście jak każdy może mieć gorsze dni, ale potrafi się szybko z tego podnieść i traktuje je jako nowe wyzwanie. W zaangażowaniu nie ma miejsca na wypalenie zawodowe, takie osoby nie dostrzegają takiego stanu. Organizacja powinna pielęgnować zaangażowanie oraz cały czas je rozwijać. Ważne są szkolenia pracownika, zainteresowanie jego pomysłami, ale również chęć ich realizacji. Zbyt wiele odkopanych projektów, których nie widać końca przez brak zaangażowania innych osób, bardzo mocno demotywują. Pracodawca powinien pamiętać więc, czy wymagając zaangażowania od innych, sam wystarczająco oddaje się swojej pracy. 

Co niszczy zaangażowanie w organizacji? 

Zaangażowanie w organizacji może być “zabijane”, a co za tym idzie obowiązki pracownicze nie będą należycie wykonywane. Poniżej lista czynników, które wpływają na jego brak.

  1. Brak uznania. Ciągłe wymagania, nowe obowiązki i brak jakiegokolwiek słowa wsparcia skutecznie odbiera zaangażowanie. 
  2. Niedocenianie. Nowe wyzwania, dobrze wykonana praca, chęć rozwoju, nabywanie nowych zadań. Jeżeli to nadal mało dla Twojego szefa nic dziwnego, że nie chcesz się angażować. 
  3. Zbyt duża liczba ról, zadań. Nie zawsze nałożenie na siebie zbyt dużej ilości zadań pozwala na rozwój. Nikt nie jest alfą i omegą i każdy odnajduję się dobrze w czymś innym. Zbyt dużo obowiązków z innych dziedzin negatywnie wpływa na zaangażowanie. 
  4. Chęć ciągłego rozwoju. Należy pamiętać, że udział w wielu kursach i szkoleniach, jednym słowem ze wszystkiego co zobaczy się w Internecie może nawet wpłynąć na wypalenie zawodowe. 
  5. Wynagrodzenie. Zaniżone zarobki względem innych, nie rosnące wraz z nabywanym doświadczeniem bardzo skutecznie mogą “zabić” zaangażowanie. 
  6. Złe relacje z przełożonym. Gdy przełożony nie potrafi rozmawiać z zespołem, nie wykazuje się zrozumieniem i chęcią pomocy nie wróży to dobrze w kwestii zaangażowania.  
  7. Kierunek, w którym zmierza firma. Jeżeli nie jest on znany pracownikowi, ciężko będzie o wydajną i efektywną pracę z jego strony. 
  8. Brak porozumienia ze współpracownikami. Niejasne role w organizacji i nierówne traktowanie utrudni pracę pokrzywdzonemu pracownikowi. 

Jak można poprawić zaangażowanie w organizacji? 

Znając czynniki, które niszczą zaangażowanie, warto zastanowić się jak poprawić tak ważną kwestię w organizacji. Co może zachęcić pracownika do lepszej i efektywniejszej pracy? 

  1. Nie należy tylko wymagać, ale również wspierać obecne działania pracownika. Czasami lepiej rozwijać to, co już jest niż za każdym razem wymagać nowego, a od siebie nie dać nic. To na pewno podbuduje pracownika i zwiększy jego zaangażowanie. 
  2. Docenianie pracowników – dzięki temu oni będą traktować szefa jako osobę, do której warto zwrócić się w razie problemów z zadaniem. Pracownik musi czuć, że niezależnie co wykonuje w swojej pracy jest ona doceniana.
  3. Przełożony powinien zrozumieć, że nowe dodatkowe wyzwania nie zawsze wiążą się z większym i lepszym rozwojem firmy. Z pracownikiem powinno się rozmawiać, poznać jego preferencje, zapytać, czy jest w stanie podjąć się nowych wyzwań i czy nie wpłynie to negatywnie na obecne zadania.  
  4. Chęć rozwoju jest dobra, ale szkolenia i kursy warto dobierać do swoich preferencji. Zbyt szeroko rozumiany rozwój powoduje powierzchowne poznanie każdego tematu. 
  5. Wynagrodzenia nie powinny być tematem tabu, ale również nie powinny u nikogo odbiegać znacząco od normy. To pokazuje, że praca nie jest należycie doceniana, a jak się angażować nie widząc postępów finansowych? 
  6. Psychologia w prowadzeniu zespołem jest bardzo ważna. Bez odpowiedniego podejścia, umiejętności zrozumienia drugiego człowieka, ciężko być dobrym szefem. 
  7. Kluczem do zdrowej i zaangażowanej firmy są zgrani pracownicy. Przez przełożonego każdy powinien być traktowany jednakowo, a toksyczne osoby nie powinny mieć miejsca w zespole. 

Zaangażowanie pracownika buduje silną i gotową do nowych wyzwań firmę. Nie tylko od niego zależy, czy będzie umiał odpowiednio odnaleźć się w swoich obowiązkach. Podejście pracodawcy jest równie ważne, ponieważ to on buduje swój zespół na długie lata. Warto zwrócić na to uwagę, ponieważ dzięki zaangażowaniu można zyskać naprawdę bardzo silną i zgraną drużynę w pracy.