Empatia, zrozumienie, szczere współczucie, wsparcie…Czy takich cech można doszukać się w dzisiejszym społeczeństwie, a przede wszystkim u przełożonych? Słuchanie i zrozumienie drugiego człowieka, swojego pracownika powinno być nieodłącznym elementem udanej współpracy. Niestety według statystyk wcale nie jest to takie oczywiste. 

Dobry, empatyczny lider

Badania wykazują, że tylko około 40% managerów jest wyrozumiałych i potrafi słuchać swojego podwładnego. Bez wątpienia jest to cecha bardzo pożądana i ważna, ale niestety bardzo rzadko obecna. Można spotkać się z opiniami osób, które rezygnują z pracy, nie przez wynagrodzenie, ale właśnie przez przełożonego. Przez przełożonego, który jest niekompetentny, a swoim zachowaniem uprzykrza dzień pracownikom. Aby być dobrym liderem trzeba znać balans, złoty środek pomiędzy byciem wymagającym, a pomiędzy byciem po prostu dobrym kompanem w realizacji obowiązków. Nie wystarczy tylko wymagać! 

Empatia jest ważna

Empatia jest kluczowa w budowaniu silnego zespołu specjalistów i ludzi szczęśliwych ze swojej pracy. Takie podejście zwraca się zawsze z nawiązką i buduje silny zespół. Pracownicy chętniej wykonują swoje obowiązki, są bardziej zaangażowani, dzięki czemu wyniki firmy są lepsze. Sfrustrowany pracownik to niewydajny pracownik – warto o tym pamiętać. Szczególnie w czasach epidemii, gdy sytuacja finansowa firmy jest niestabilna, a co za tym idzie są potrzebne sprawdzone działania. Wyniki amerykańskiego badania firmy DDI, (które zostały przeprowadzone na 15 000 managerów z 300 organizacji i 18 krajów) wykazały że, mały odsetek liderów pokazuje jakąkolwiek empatię. Lepiej sprawdzają się oni pod kątem twardych kompetencji, z miękkimi było zdecydowanie słabiej. Wsparcie, ale oddanie przy tym odpowiedzialności okazało się ciężkim przedsięwzięciem. 

Empatia jest słabością?

Wielu managerów jest nauczonych i wyznaje taką zasadę, że liczą się twarde kompetencje, wiedza i efektywne przeprowadzanie rozmów. Empatia traktowana jest po macoszemu, kojarzy się ze słabością i strachem, że pracownicy mogą wykorzystać to w nieodpowiedni sposób. Ale czy zarządzanie “twardą ręką” jest efektywne i prowadzi do rozwoju przedsiębiorstwa? Empatia ułatwia wiele spraw i łagodzi konflikty w zespole. Gdy szef jest empatyczny, ale posiada również cechy przywódcze, w takim połączeniu jest autorytetem dla swoich pracowników. Taka osoba budzi zaufanie, a stres w firmie jest skutecznie niwelowany. Wiele znanych książek w tematyce zarządzania również potwierdza takie zdanie. Uważa się, że najlepsi managerowie, których miał przyjemność spotkać to Ci empatyczni. Tę cechę zalicza się do miękkich umiejętności, ale o nich też warto pamiętać. Natomiast jeżeli większość przywódców zda sobie sprawę jak dobrze jest ją łączyć z umiejętnościami twardymi, wystąpieniami publicznymi itp. to wiele miejsc pracy na tym zyska. Warto pamiętać, że empatia jest klu w budowaniu dobrych relacji z pracownikiem.