Dla zarządzających organizacjami i zasobami ludzkimi istotnym wyzwaniem są zachodzące przemiany demograficzne. Wpływają one na strukturę wiekową obecnych oraz przyszłych pracowników. Na rynek pracy właśnie wkracza pokolenie Z, czyli osoby urodzone po 1995 roku. Z jakimi wyzwaniami muszą się liczyć pracodawcy oraz osoby odpowiedzialne z HR w firmie? Czym pokolenie Z wyróżnia się na rynku pracy? 

Charakterystyka pokolenia Z 

Warto poznać wyróżniki oraz cechy charakterystyczne dla pokolenia Z, aby wiedzieć z jakimi wyzwaniami będziemy się zmierzyć. Pozwoli to na odpowiednie dostosowanie oferty pracy oraz warunków panujących w firmie dla lepszej współpracy z nowym pokoleniem. 

Przede wszystkim, jak już wcześniej wspomniano – są to osoby urodzone po 1995 roku. Często nazywane “cyfrowymi nomadami”, ze względu na ogromny wpływ nowych technologii na ich życia. Są to osoby praktycznie od urodzenia związane ze światem technologicznym. Dlatego właśnie idealnie sprawdzają się w pracach komputerowych i kreatywnych, ponieważ są otwarci na nowe rozwiązania. Pokolenie Z świetnie radzi sobie z wyszukiwaniem dosłownie każdej informacji w internecie, potrafi się po nim poruszać i nie ma żadnych problemów z komunikacją w wirtualnym świecie

Przez wspomniane nowe technologie obecne w życiu pokolenia Z, osoby te posiadają umiejętność multitaskingu. Potrafią robić wiele rzeczy na raz (pisać na komputerze, przeglądać zdjęcia na smartfonie jednocześnie oglądając serial w telewizorze). Potrafią podzielić swoją uwagę, równocześnie nie potrafiąc skupić się wyłącznie na jednej rzeczy, przez przebodźcowanie social mediami. 

Wyróżniki pokolenia Z na rynku pracy

Pokolenie Z na rynku pracy ceni sobie ponad wszystko swobodę i niezależność. Osoby te często wybierają pracę zdalną lub hybrydową, dzięki której mogą łatwiej łączyć obowiązki zawodowe z realizacją własnych pasji. Jeśli już o pasji mowa – osoby z pokolenia Z szukają pracy szczególnie związanej ze swoimi zainteresowaniami. Jeżeli znajdą pracę, którą lubią wykonywać, czują się spełnieni, ponieważ wręcz nienawidzą męczyć się w miejscu pracy i robić czegoś wbrew sobie. 

Przedstawiciele pokolenia Z to osoby otwarte na świat z ogromną chęcią zdobywania i podbijania go. Pomimo przywiązania do wirtualnego świata, uwielbiają podróżować i poznawać nowe kultury oraz nawiązywać nowe relacje. Te cechy pozwalają na wprowadzenie powiewu świeżości w miejscu pracy. Osoby z pokolenia Z: 

  • potrafią łatwo dostosować się do warunków pracy;
  • przez swój multitasking potrafią wykonywać wiele zadań jednocześnie oraz dobrze zorganizować przebieg pracy;
  • myślą kreatywnie i niekonwencjonalnie;
  • posiadają łatwość w zdobywaniu różnorodnych informacji i rozwiązywanie; problemów dzięki researchowi z internecie; 
  • chętnie biorą udział w szkoleniach, bo liczy się dla nich samorozwój;
  • są pełni energii i lubią działać; 
  • z determinacją dążą do realizacji celów, dzięki swoim ambicjom
  • optymistycznie nastawieni do życia; 
  • nastawieni na długotrwałe budowanie kariery zawodowej;
  • dążą do równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym.

Świat ani ciężka praca to nie są przeszkody dla pokolenia Z. Osoby te są gotowe pracować właściwie gdziekolwiek, a rozwój IT oraz otwartość firm na pracę zdalną coraz bardziej im to umożliwia. Poza tym dzięki swoim międzynarodowym kontaktom, łatwością komunikacji oraz wykształceniu i umiejętnością mogą świetnie sprawdzić się w pracy z klientem na całym świecie.

Jak przyciągnąć osoby z pokolenia Z 

Rekruterzy dopiero zaczynają swoją przygodę z poznawaniem osób z pokolenia Z. Dlatego nie mają zbyt wielu informacji zwrotnych jak sobie radzić z takimi kandydatami. Istnieją jednak pewne wskazówki co cenią sobie przedstawiciele pokolenia Z w rekrutacji. 

  • Możliwość cyfrowej rekrutacji – od czasów przejścia w pewnym stopniu na załatwiania wielu spraw online, nie ma potrzeby spotykania się przynajmniej na pierwszym etapie osobiście. Jeżeli kandydat ma umówionych wiele rozmów, zdecydowanie doceni możliwość odbycia jej bez konieczności dojazdu. 
  • Wynagradzanie wartości – wynagradzanie za pracę to suma wszystkich korzyści, które nowe pokolenie postrzega jako wartość.
  • Rozwój – rozwijanie umiejętności nowo zatrudnionych pracowników i stworzenie ścieżki rozwoju, aby być świadomym możliwości jakie daje firma. 
  • Mentorzy – potrzeba osoby, która doceni silne strony i pozwoli je lepiej wykorzystać i rozwijać. Pozytywny feedback i docenianie na każdym kroku jest niezwykle istotne dla nowego pokolenia. 
  • Szkolenia – zarówno wewnętrzne jak i wewnętrzne. Przydzielane do projektów oraz możliwość odbywania szkoleń podnosi przedstawicieli pokolenia Z na duchu oraz daje możliwość wykazania się, co jest im potrzebne do samorozwoju. 

Podjęcie pracy z pokoleniem Z może wydawać się czymś skomplikowanym, ale na pewno też czymś nowym. Należy znaleźć złoty środek, który pozwoli na porozumienie się z nowym pokoleniem. Pracownicy Ci na pewno będą różnić się od tych, którzy na rynku pracy są zdecydowanie dłużej. Czy okażą się lepsi? Czas pokaże.