Wraz z pojawieniem się wirusa, branża HR musiała zmierzyć się z nie lada wyzwaniem. Nowa rzeczywistość wymagała wprowadzenia nowych zasad i tak zostało do teraz. Zarówno pracownicy jak i pracodawcy musieli dostosować się do zaistniałej sytuacji, która wytworzyła nowe trendy HR. Jakie są zatem trendy HR na 2022 rok?

Co czeka HR w 2022? 

Nadążanie za stale zmieniającym się rynkiem pracy jest nie tylko trudne, ale również ważne dla rozwoju firmy. Z roku na rok zadowolenie pracowników ze współpracy staje się coraz ważniejszym elementem dla każdego pracodawcy oraz działu HR. W obecnych czasach, coraz częściej pracownicy nie są już tylko siłą roboczą, ale wzbudzają zainteresowanie oraz chęć zadbania o nich. Pracodawcy zdają sobie sprawę z tego, że szczęśliwy pracownik to efektywniejsza praca oraz szybsza realizacja celów. Nowa rzeczywistość, w której żyjemy w dużym stopniu się do tego przyczyniła. 

Oto najpopularniejsze zmiany jakie nas czekają: 

Hybrydowy system pracy – stanie się coraz bardziej popularny i normalizowany. Tak naprawdę przed pandemią mało kto miał możliwość pracowania z domu. Będąc zmuszonym do pracy w domu, wielu pracodawców oraz pracowników zauważyło, że codzienne podróże do biura nie są koniecznością i jesteśmy w stanie wszystkie zadania wykonać równie dobrze w domu. 

Indywidualne szkolenia – większy nacisk na rozwój osobisty pracownika, w celu nie tylko poprawienia jego umiejętności i wiedzy, ale również zadowolenia. Indywidualne podejście do rozwoju stanie się wyczekiwanym elementem pracy wielu pracowników.

Benefity pozapłacowe – często pracodawcy w swoich ogłoszeniach chwalą się benefitami, one również się zmienią. Pojawią się m.in dofinansowania do posiłków, pakiet medyczny z uwzględnieniem takich specjalistów jak dietetyk, czy psycholog oraz dodatkowe dni urlopu. 

Work-life balance – równowaga między życiem prywatnym a zawodowym jest konieczna do zachowania zdrowia, dobrego samopoczucia oraz ogólnego pojęcia szczęścia. Zwraca się na to coraz większą uwagę, więc pracodawcy powinni mieć świadomość jak istotne jest to dla każdego pracownika. 

Zmiana kariery – wraz z pojawieniem się pokolenia Millenialsów oraz Z, zmiana pracy nie jest tak dużym problemem. Młodsze osoby nie czują już takiego przywiązania do jednej firmy, dlatego z mniejszym problemem myślą o zmianie pracy. Stawiają na ciągły rozwój, dlatego HR ma za zadanie zatrzymać takich pracowników na dłużej. 

Odpowiednia komunikacja – podczas pracy zdalnej ten kontakt jest utrudniony. Mimo to, współpracownicy są w stałym kontakcie. Ważne jest, aby nauczyć się odpowiednio przekazywać informacje. 

Empatia i wyrozumiałość – pojawiło się większe zrozumienie potrzeb osobistych pracowników. Chwilowe opuszczenie pracy, aby załatwić osobistą i pilną sprawę nie jest już niczym niezwykłym. Daje to poczucie swobody, ale równocześnie wzmacnia stosunki między pracownikiem a przełożonym. 

CSR – czyli społeczna odpowiedzialność biznesu. Pracownicy chcą wiedzieć, że ich firma ma określony cel i robi coś naprawdę dobrego. Dobre nawyki takie jak ekologia, udział w akcjach charytatywnych stał się ważnym elementem życia, więc również pracy. 

Popełnianie błędów – to na własnych błędach uczymy się najwięcej. Kary za popełnione błędy to przeszłość. Pracownikom zależy na empatii również w tej dziedzinie. 

Regularny feedback – szczególnie od managerów. Należy uświadomić przełożonych, że stały kontakt z pracownikiem i ocena jego działań wpływa na zadowolenie. Informacje zwrotne przy niemal każdym zadaniu to powszechność. 

Podsumowując

Rynek pracy przez ostatnie dwa lata zmienił się diametralnie. Pojawiło się wiele wyzwań dla pracodawców, przede wszystkim przez pracę zdalną oraz nowe oczekiwania pracowników.  Pracownicy coraz częściej oczekują od pracodawców zaangażowania, zrozumienia i wyrozumiałości. Ważne stały się również inne czynności niż tylko wykonywanie zadań, m.in społeczna odpowiedzialność miejsca pracy, czy work-life balance. Aby pracownik czuł się dobrze w swoim miejscu pracy, powinno ono choć w małym stopniu podążać za zmianami i trendami HR.