Czym jest profil idealnego kandydata? Dlaczego warto stworzyć personę na potrzeby rekrutacji? Jak to zrobić? Pracodawcy i działy HR muszą znać odpowiedzi na te pytania przed rozpoczęciem rekrutacji w firmie. Aby dotrzeć z odpowiednim przekazem oraz swoją ofertą do tych aktywnych i mniej aktywnych kandydatów jest to niezwykle istotne.

persona kandydata w rekrutacji

Czym jest profil idealnego kandydata?

Przy każdym projekcie biznesowym zespół tworzy tzw. personę, czyli docelowego odbiorcę produktu. Jak wykorzystać to w rekrutacji? Zgromadzoną wiedzę o kandydatach możemy dobrze spożytkować. To właśnie postawienie się “w skórze” kandydata może zadecydować o wyniku rekrutacji.

Persona jest po prostu reprezentantem grupy docelowej. Tworzy się ją na zasadzie opisu postaci fikcyjnej, do której chcemy kierować komunikaty. Należy zgromadzić wszystko to, co chcemy wiedzieć, aby znaleźć odpowiedniego kandydata i przekonać go do współpracy z naszą firmą. W skrócie, musisz opisać jego płeć, wiek, miejsce zamieszkania, ale też to co robi, gdzie pracuje i ile tam zarabia. Co więcej ważne jest to, czy szuka pracy, jak to robi oraz czego szuka w idealnej pracy.

Korzyści z tworzenia persony

Proces tworzenia profilu idealnego kandydata może zająć trochę czasu, jednak zdecydowanie ułatwi całą czasochłonną rekrutację. Twoja persona będzie się zmieniać w zależności od stanowiska, ale też doświadczenia, które zbierasz przy każdym procesie rekrutacyjnym. Dlaczego warto stworzyć personę?

  1. Twoja oferta pracy będzie napisana językiem kandydata, dzięki czemu bardziej go przyciągnie.
  2. Ogłoszenie opublikujesz w miejscach, gdzie są Twoi kandydaci. Kanały dystrybucji będą bardziej skuteczne.
  3. Spisując wszystko, w czym będziesz potrzebować pomocy nowego współpracownika pozwoli Ci za każdym razem publikować aktualne oferty.
  4.  Jakość Twojej rekrutacji zdecydowanie wzrośnie, ponieważ dotrzesz szybciej do ciekawszych kandydatów.
  5. Sprawniej znajdziesz dopasowanego kandydata porównując go z personą.

Proces tworzenia persony

Od czego zacząć tworząc profil kandydata? Od rozmowy z managerem i całym zespołem. Warto omówić każdy element opisu, zrobić burzę mózgów. Wyjdź od ogółu do szczegółu i staraj się zrozumieć każdy aspekt. Już po rozmowie z samym kierownikiem możesz stworzyć pierwszą, najbardziej ogólną personę, która będzie stanowić podstawę.

Co musi zawierać idealny profil kandydata?

METRYCZKA

  1. Imię
  2. Wiek
  3. Płeć
  4. Miejsce zamieszkania
  5. Wykształcenie
  6. Status życiowy

HISTORIA

  1. Doświadczenie zawodowe, branża
  2. Obecna praca, obowiązki, zarobki
  3. Rodzaj pracy, jak pracuje, jakie relacje tworzy

UMIEJĘTNOŚCI I TALENTY

  1. Narzędzia, z których korzysta na co dzień
  2. Co potrafi i za co firma chce płacić
  3. Jak zweryfikujesz co potrafi robić
  4. Nawyki w pracy
  5. Jakie ma talenty – możesz wykorzystać Test Gallupa

WARTOŚCI, CELE I MARZENIA

  1. Gdzie chce się znaleźć życiowo za 5-10 lat
  2. Jaki ma styl komunikacji
  3. Jakimi wartościami kieruje się w życiu i przy podejmowaniu decyzji
  4. Jak opisuje swój idealny dzień

PASJE

  1. Jak zbiera energię, co robi w wolnym czasie
  2. Czego się uczy i jak przyda się to w firmie
  3. Miejsca i budżet wykorzystywany na wakacje

WYZWANIA

  1. Dlaczego chce zmienić pracę (lub nie chce)
  2. Największe trudności
  3. Czego się boi
  4. Co go frustruje

ZBIERANIE INFORMACJI

  1. Gdzie się uczy
  2. Gdzie i jak szuka pracy
  3. Co czyta i gdzie
  4. Kogo obserwuje w social mediach

OCZEKIWANIA WOBEC FIRMY

  1. Jakie problemy rozwiąże wasza współpraca
  2. Otwartość na nową pracę
  3. Co może osiągnąć dzięki tej pracy
  4. Idealny tydzień i wymarzony szef
  5. Jaką formę pracy preferuje (miejsce, godziny, narzędzia)
  6. Doświadczenia z poprzednich rekrutacji
  7. Umowa i wynagrodzenie
  8. Jak chce się rozwijać, czego uczyć i jak chce się sprawdzać
  9. Jakie obowiązki chce mieć i w jakim stopniu

Persona w rekrutacji

Co dalej, gdy przygotujesz już profil idealnego kandydata? Wiesz już kogo szukasz, możesz rozpocząć kolejny krok tej rekrutacji. Persona będzie się zmieniać wraz z rynkiem, potrzebami organizacji i oczekiwaniami kandydatów. Pamiętaj o sprawdzeniu czy twój stworzony profil kandydata jest zgodny z rzeczywistością. Czy oczekiwani kandydaci się zgłaszają? Czy takich kandydatów zatrudniasz w firmie? Nie zapominaj o rozmowach i odświeżaniu persony przed każdym procesem rekrutacyjnym.