Współcześnie coraz więcej miejsc pracy nie posiada sztywno określonych zasad dotyczących ubioru. Przełożony daje w tym temacie wolną rękę ufając, że pracownik nie zapomni jednak o dobrym smaku dobierając swoją garderobę. Coraz więcej osób lubi podkreślać wyglądem swój charakter i osobowość. Ale jak zrobić to z głową i przy okazji nie stracić szyku i elegancji?

Dress code zależny od branży


Chociaż dress code nie jest już wymagany w większości firm, są branże, w których jest on niezbędny. Najczęściej spotyka się go w miejscach, w których pracownik ma bezpośredni kontakt z klientem. Bez odpowiedniego wyglądu, osoba odwiedzająca daną firmę może ją źle odebrać. Stąd ważne jest, aby ubrania takich pracowników były dostosowane do rodzaju usług jakie świadczy firma i komponowały się z wnętrzem danego miejsca. Dress code jest bardzo ważnym elementem i pełni istotną rolę podczas pierwszego wrażenia. Nie wyobrażamy sobie sytuacji, w której pracownicy banku przyjmują swoich klientów w dresie z postaciami z bajek. Jednak ten sam ubiór na animatorce dla dzieci jest już odbierany pozytywnie. 

Na co zwrócić uwagę wybierając dress code do pracy?

  • higiena- mogłoby się wydawać, że jest to coś oczywistego, jednak niestety zdarza się, że ubrania do pracy nie są pierwszej świeżości. Ponadto są wymięte i niechlujne. Takie sytuacje są niedopuszczalne i bardzo źle świadczą o takiej osobie.
  • zbyt wyzywające ubrania– głębokie dekolty w komplecie z krótką spódniczką plus brokatowe szpilki? Takie stroje mogą krępować współpracowników oraz klientów, z tego powodu warto zdecydować się na coś bardziej stonowanego. Spódniczka, buty na obcasie, czy lekki dekolt nie są niedopuszczalne. Jednak należy pamiętać o równowadze i o umiejętnym dobieraniu stylizacji. 
  • nadmierne podkreślanie urody– moda na powiększone usta, doczepiane rzęsy, długie paznokcie i mocną opaleniznę nadal w modzie. Jednak tutaj również należy zachować umiar. Subtelne podkreślenie urody jeszcze nikomu nie zaszkodziło, ale zbyt wyzywający makijaż w pracy nie będzie odebrany dobrze.
  • nieumiejętny dobór ubioru– nie każdy jest mistrzem stylizacji oraz nie każdy ma figurę modelki. W takim przypadku mniej znaczy lepiej, osoba z dodatkowymi kilogramami również może wyglądać elegancko i szykownie! 
  • źle dobrana bielizna- mocno odznaczająca się bielizna spod ubrania nie wygląda dobrze. Warto zwrócić na to uwagę w szczególności przy jasnych ciuchach.

Dobór koloru w dress code

Kolor w dress code jest istotnym elementem, który poniekąd nas wyraża. Ubiór odzwierciedla nasze emocje, charakter i styl bycia. Jeżeli nie jest on narzucony z góry przez pracodawcę staje się pewnym wyzwaniem. Mianowicie jak się ubrać, aby wyglądać dobrze. Na początku warto zdać sobie sprawę z tego, że ubranie to nie jest nasz motyw przewodni, poniewaz są nim kompetencje i profesjonalizm. Wybierając sukienkę w geometryczne kształty warto wybrać delikatne dodatki, które nie będą przytłaczające. W przypadku czerwieni dobrze sprawdzą się podczas wystąpień publicznych, gdy chcemy skupiać na sobie czyjąś uwagę. Idealnie sprawdzą się tutaj czarne dodatki, które dodadzą elegancji i szyku. 

Dress code często kojarzy się z “apelowym strojem” – biała bluzka z kołnierzykiem i granatowa spódnica. W takim stroju pracownikom z firmy możemy kojarzyć się z egzaminem i szkolnymi latami. Taki ubiór warto jakoś przełamać, jeżeli decydujesz się na białą koszulę, warto wybrać np. jeansową ołówkową spódnicę i botki na obcasie. Bezpiecznym i bardzo modnym rozwiązaniem są eleganckie komplety z marynarką, które sprawdzą się przy wielu stylizacjach. Zasada kontrastu sprawdza się znakomicie, a często rzeczy formalne z nieformalnymi tworzą wyjątkowo szykowne zestawy. Ponadto sprawdzą się kolory pastelowe, które królują w sezonie wiosenno-letnim. Taki zestaw będzie odpowiedni dla osób lubiących jasne kolory, ponieważ nie są zbyt intensywne i łatwo manewrować przy nich dodatkami. 

Budowa wizerunku, a dress code. O czym należy pamiętać?

  • gdzie i z kim odbędzie się spotkanie- odpowiedź na to pytanie pozwoli dobrać odpowiedni strój do okazji.
  • przygotowanie ubrania dzień wcześniej- dzięki takim praktykom stylizacja będzie bardziej spójna i przemyślana.
  • materiały wysokiej jakości- lepiej postawić na mniejszą garderobę dobrej jakości niż kupować tanie szybko niszczące się ubrania. 
  • dobre pierwsze wrażenie- jak cię widzą tak cię piszą, pamiętaj o tym przy dobieraniu garderoby.
  • dobór odpowiednich rozmiarów- zasada kupie mniejsze będę miała motywację, aby schudnąć może słono kosztować.

Dress code w pracy nie musi być nudny!

Złotą zasadą jest świadomość tego, że nie należy przesadzać ze strojem do pracy. Dress code w pracy nie musi być nudny, ale obowiązują pewne zasady, których warto się trzymać. Jeżeli nie czujesz się dobrze w dobieraniu ubrań, manewruj dodatkami, a w ubraniach pozostań wierny grantom, czernią i szarością. Każda stylizacja będzie dobra jeżeli nie wzbudzi u osób postronnych negatywnych emocji. Dress code to tło naszych kompetencji i wiedzy, którą potrafimy wnieść do zespołu w pracy.