Obecnie na rynku pracy widzimy przedstawicieli różnych pokoleń. Od Boomersów po generację Z. Każde pokolenie ma inne potrzeby, style, czy zachowania, pracodawcy muszą się do nich przyzwyczaić i za nimi nadążać. Jakie są różnice międzypokoleniowe i jak motywować ludzi z najmłodszych pokoleń? Na co zwracać uwagę, aby pracownicy nie odchodzili?
![](https://e-pracownicy.pl/wp-content/uploads/2021/04/roznice-miedzypokoleniowe-blog_optimized-1024x535.png)
Różnice międzypokoleniowe
Trudno jednoznacznie określić czym różnią się poszczególne generacje, jednak często wyodrębnia się konkretne cechy zachowania każdego pokolenia. Zwykle zastanawiamy się nad tym przy okazji rekrutacji w firmie. Oprócz wiedzy formalnej opisujemy kompetencje i umiejętności społeczne, które powinien posiadać kandydat. Warto zwrócić uwagę na różnice pokoleniowe. Nie te demograficzne, a raczej podejście do pojmowania świata, codzienne nawyki, czy przekonania dotyczące pracy. W artykule skupimy się na tych najmłodszych pokoleniach XYZ.
Pokolenie X
Ta grupa stanowi jeszcze dość silną na rynku pracy. Są to osoby urodzone w latach 1965-1979. Według różnych badań Pokolenie X jest lojalne wobec pracodawcy i są to ludzie godni zaufania. Podchodzą do pracy z szacunkiem i nie boją się wyzwań. Takie osoby często unikają konfliktów i lubią poczucie stabilności i bezpieczeństwa, chociaż potrafią także dobrze zaadaptować się do zmian. Pracodawca musi pamiętać, że Pokolenie X reprezentują ludzie, którzy mają już rodziny, a praca zapewnia im środki do jej utrzymania. Przykładają się do realizowanych projektów, ale zdecydowanie łatwiej odnajdują się podczas pracy twarzą w twarz. Praca zdalna jest dla nich dużym wyzwaniem.
Pokolenie Y
Do tej grupy zalicza się osoby urodzone w latach 1980 do 2000. Ludzie z Pokolenia Y związani są wyłącznie z jednym ustrojem politycznym. Technologia towarzyszy im od dziecka i jest bardziej naturalnym narzędziem komunikacji, czy pracy. Te osoby stawiają na rozwój i rywalizację, a także lubią wiązać pracę ze swoją pasją. Pokolenie Y w późniejszym wieku wchodzi na rynek pracy, często ze względu na zdobywanie wykształcenia. Dłużej także mieszkają ze swoimi rodzicami. Dzięki temu, że dorastali w czasach szybkiego rozwoju dużo łatwiej jest im się dostosować do nowych technologii i mediów społecznościowych. Praca zdalna nie stanowi dla nich takiego problemu, jak z przypadku generacji X.
Pokolenie Z
Jest to najmłodsza obecnie generacja. Najczęściej mówi się, że są to osoby urodzone po 1995 roku, lub dopiero po 2000 r. Internet, media społecznościowe i nowe technologie są dla nich naturalne. W dużej mierze do komunikacji wystarczają im kanały społecznościowe. Możemy powiedzieć, że Pokolenie Z zdefiniowało sposób ich używania. Przedstawiciele tej generacji są tolerancyjni wobec odmienności i nie boją się nawiązywać kontaktów z osobami z różnych krańców świata.
Co ważne, Pokolenie Z sprawnie posługuje się wszelkimi urządzeniami i programami, a pracę zdalną uważa za naturalną. Warto zwrócić uwagę na ich podejście do mediów społecznościowych, komunikacji, a co najważniejsze na podejście do pracy. Pokolenie Z nie przywiązuje się do miejsc i nie ma problemu ze zmianą pracy, czy miejsca zamieszkania. Potrafią być wielozadaniowi ze względu na podzielność uwagi (czy ekranów), ale warto pamiętać, że mogą być niepokorni i egoistyczni, a to z kolei wpłynie na rodzenie się konfliktów. Pracodawca powinien zapewnić im nowoczesne narzędzia pracy i możliwości rozwoju.
Motywacja międzypokoleniowa
Relacje społeczne zmieniają się wraz z rozwojem technologii. Teraz atrakcyjny wizerunek firmy budujemy nie tylko dla klientów, czy partnerów, ale także dla pracowników. Odpowiednia komunikacja i motywacja może się lekko różnić w zależności od pokolenia.
Generacja X lubi wszelkie szkolenia, burze mózgów i regularne spotkania (zawierające części formalne i nieformalne). Wymaga także doceniania i uwagi od pracodawcy. Indywidualne relacje z współpracownikami wpływają na ich identyfikację z firmą i zrozumienie w zespole.
Pokolenie Y doceni wewnętrzne kanały komunikacji z zespołem. Odnajduje się w technologii, tak więc komunikator to dla nich najlepsze narzędzie. Służy im do sprawnej wymiany plików, ale przede wszystkim do wzajemnej komunikacji i organizacji pracy.
Pokolenie Z jest dość wymagające dla starszych na rynku firm. “Zeci” oczekują narzędzi dostosowanych do urządzeń mobilnych, ale także wszelkich rozwiązań online do planowania i organizacji pracy. Odnajdą się we wszelkich zadaniach kreatywnych, czy też konkursach.
Podsumowując: nie bój się mediów społecznościowych, korzystaj z narzędzi informatycznych, zadbaj o platformę wewnętrzną do wymiany myśli. Buduj atrakcyjność swojej marki wraz z całym zespołem i daj się polubić pracownikom.