Konflikty w miejscu pracy są zwykle nieuniknione. W mniejszym lub większym stopniu pojawiają się w każdej firmie. Mają one wiele przyczyn. Czasem zależą od odmiennego stanowiska dwóch stron, różnych celów lub ograniczonych zasobów. Jakie są przyczyny, rodzaje i skutki konfliktów?
Przyczyny sporów w pracy
Konflikty nie pojawiają się znikąd. Jakie mogą być przyczyny ich powstawania?
- Różnice demograficzne – płci, wieku, wykształcenia, wynagrodzenia.
- Niesprawiedliwe dzielenie premii, czy awansów w firmie.
- Różnice światopoglądowe.
- Delegowanie uprawnień i brak podejmowania odpowiedzialności.
- Różnice celów.
- Niejednoznaczność organizacyjna.
- Różnice osobowości.
- Nieodpowiednia koordynacja zespołów w konkretnych projektach.
- Współzależność pracy.
Nad wszystkim trzeba pracować, aby osiągać lepsze efekty pracy. Tyczy się to także konfliktów i atmosfery między pracownikami. Różnice zawsze będą występować, jednak warto zawsze wypracować wspólne rozwiązania.
Rodzaje konfliktów w pracy
Rozróżniamy 5 rodzajów konfliktów w organizacji:
Dla przykładu: pierwszy wymieniony rodzaj wynika często z różnic osobowościowych, czy sprzecznych poglądów. Może także wystąpić między dwoma pracownikami, ubiegającymi się o ten sam awans, lub między nowym i starszym pracownikiem. Najczęściej wtedy, gdy ten pierwszy ma inny pomysł na rozwiązanie zadania niż przyjęty dotychczas. Konflikt między całymi grupami natomiast może wynikać z tego, że cała grupa (strona) ma odmienny sposób rozwiązania konkretnego problemu, czy realizację konkretnych zadań.
Skutki konfliktów w organizacji
Bez wątpienia skutek sporu w pracy może być pozytywny albo negatywny. Co pozytywnego może przynieść konflikt?
- powstanie lepszych pomysłów dzięki przymusowemu szukaniu nowych rozwiązań;
- ujawnienie głęboko ukrytych problemów którym teraz można zaradzić;
- wyjaśnienie wielu spraw;
- otwarta konfrontacja i komunikacja;
- wzrost motywacji do realizacji zadań;
- usprawnienie procesów rozwiązywania problemów;
- konstruktywnie rozwiązany konflikt poprawia kontakty między współpracownikami;
- wzrost efektywności działań;
- sygnał dla organizacji, że należy poprawić pewne procesy oraz wzmożona chęć ulepszeń;
- wzrost zaufania poprzez poczucie sprawiedliwości.
Jakie są negatywne skutki konfliktu w pracy?
- wzrost dystansu między współpracownikami;
- nieprzyjemna atmosfera i brak wzajemnego zaufania;
- większy opór w zadaniach wymagających współpracy;
- obniżenie jakości pracy;
- strata energii, która powinna być wykorzystana w realizacji zadań;
- możliwość opuszczenia firmy przez wartościowych pracowników;
- pogłębienie różnic;
- ludzie zaczynają dbać tylko o siebie, a nie wspólny interes firmy.
- obniżenie poziomu moralnego.
Jak konstruktywnie rozwiązywać konflikty w pracy?
Skutek konfliktu w organizacji zależy od kultury firmy, czy umiejętności kierowania nim. Jeśli poziom konfliktu narasta zamiast maleć, to możemy spodziewać się bardziej destruktywnych skutków. W przypadku, gdy organizacja nie lubi zmian i struktura jest sztywniejsza, sytuację trudniej będzie opanować. W tym momencie konflikt będzie narastać.
Równie istotny jest sposób zarządzania konfliktem. Są one nieuniknione i trzeba nauczyć się sposobów ich rozwiązywania, aby złagodzić skutki. Warto uświadomić każdej ze stron, że szanują siebie nawzajem i wprowadzają się sami w dyskomfort. Czasem wystarczy wyznaczyć wspólny cel.