Obecne pokolenie bardzo często zmienia swoje decyzje pod względem pracy zarobkowej, miejsca zamieszkania, czy też celów życiowych. Rozwój technologii i możliwości na rynku pracy motywuje młode osoby do rzetelnego wybierania miejsca, w którym chcieliby zostać na dłużej. Różnice w takich zachowaniach zmieniają się jednak, głównie na wgląd na obecną sytuację – epidemii Covid 19, gdzie każdy szuka stabilizacji, a rynek zaczyna się zmieniać z rynku pracownika, na rynek pracodawcy. PwC, Well.HR i Absolvent Consulting według przeprowadzonych badań wykazali, że 81% młodych pracowników, chce stabilnego zatrudnienia. 


Pokolenie millenialsów 

Ludzie zaczynający dopiero przygodę z pracą, nie patrzą w pierwszej kolejności na zarobek, ale na możliwość rozwoju, w dziedzinie, która pomoże im osiągnąć zamierzony cel, a w przyszłości zarabiać większe pieniądze. Dla współczesnego pokolenia istotnym jest to, aby pracować wśród osób, które są doświadczone i można się od nich wiele nauczyć. Według badań, ponad 80% respondentów powyżej 25 roku życia, wybrało stabilną formę zatrudnienia, opartą o umowę o pracę. Poniżej tego wieku, występuje chęć do większej elastyczności i możliwości pracy na zlecenie. Work-life-balance jest coraz bardziej popularne wśród firm, ze względu na zrównoważone podejście i chęć oddzielenia pracy od życia osobistego, pracownicy chętniej wybierają takie rozwiązanie. Joanna Kotzian, współzałożycielka Well.HR. uważa, że w przeciwieństwie do tego co myśli się o podejściu młodych ludzi do pracy, chcą oni w pracy doświadczonego przewodnika, a nie kumpla, który nic nie wymaga. Obecne pokolenie chce jasnych zasad współpracy i możliwości rozwoju.

Istotne elementy w pracy dla młodego pokolenia

Badania „Młodzi Polacy na rynku pracy w nowej normalności” dotyczące  oczekiwań obecnego pokolenia wykazują, że

  1. Połowa respondentów za kluczowy czynnik motywujący do pracy w danym miejscu pełni panująca tam atmosfera.
  2. Zdobycie doświadczenia zawodowego, które pomoże im rozwinąć skrzydła w przyszłości
  3. Poczucie, że praca, którą wykonują ma sens i jest ważna w strukturach firmy.
  4. Rosnące zarobki adekwatne do nabywanych umiejętności. 
  5. Młodzi ludzie chcą, aby praca łączyła się z ich zainteresowaniami.

Co jest nieakceptowalne w pracy przed młode pokolenie?

  1.  Milenialsi nie wyobrażają sobie braku możliwości rozwoju i ciągłe stanie w miejscu.
  2. Zbyt duże oczekiwania,a  za niskie zarobki.
  3. Stresująca atmosfera, powodująca brak chęci przychodzenia do pracy.
  4. Ciągłe konflikty i brak porozumienia w zespole.
  5. Ciągła praca na jednym, najniższym stanowisku bez możliwości awansu.

Oczekiwania finansowe młodego pokolenia

Chociaż zarobki nie są głównym prowodyrem wybrania danej pracy to jednak mają znaczenie, podczas wyboru odpowiedniego miejsca pracy. Wszystko zależy również od tego, jak kształtuje się średia rynkowa dla poszczególnym zawodów, w zależnosci od doświadczenia, czy ilości obowiązków. Również stanowisko jakie zajmuje dana osoba i szkoła jaką skończyła, kreuje widełki finansowe. Mediana respondentów ukształtowała się w okolicach 4000zł netto. Osoby, które ukończyły kierunki medyczne i biologiczno-przyrodnicze oraz techniczne i inżynieryjne miały wyższe oczekiwania zarobkowe. Poniżej mediany ulokowały się spodziewane zarobki studentów kierunków społecznych, humanistycznych i artystycznych. 

Znajomość pracodawcy i firmy, do której aplikuje młode pokolenie

Współczesne pokolenie mocno wykorzystuje obecne możliwości technologiczne w celu sprawdzenia miejsca, do którego aplikują. Większość młodych osób świadomie składa swoje CV, chcą, aby praca jak najbardziej sprostała ich oczekiwaniom. Na co zwracają uwagę młodzi ludzie przed wysłaniem swojej aplikacji?

  1. Istotnym elementem jest zbadanie czym zajmuje się dana firma i jakie zarobki oferuje.
  2. Sprawdzenie benefitów, jakie i czy są zapewnione przez potencjalnego, przyszłego pracodawcę. 
  3. Sugerowanie się opiniami w Internecie na popularnych kanałach komunikacyjnych oraz zbieranie opinii wśród znajomych i rodziny. 
  4. Sprawdzanie profilu w mediach społecznościowych i sposobu jego prowadzenia.
  5. Zainteresowanie zakładką kariera na stronie internetowej firmy.
  6. Zwracanie uwagi na wartości jakimi kieruje się przedsiębiorstwo oraz zainteresowanie misją i wizją. 

Idealny pracodawca w oczach młodego pokolenia

Pokolenie Z i ich podejście do pracodawcy mocno ewoluuje, potrzebuje one osoby, która zapewni bezpieczeństwo oraz dobrą atmosferę w pracy. Młodzi ludzie chcą,  aby wartości, którymi się kierują były doceniane i były brane pod uwagę w procesie kształtowania życia firmy. Jaki powinien być jeszcze idealny szef?

  1. Transparentność wynagrodzeń mocno wpływa na zaufanie do pracodawcy i jego postrzeganie.
  2. Partnerskie podejście oraz branie pod uwagę pomysłów młodych pracowników, ale także pomoc i wskazanie prawidłowej drogi bez zbędnej oceny, również jest istotnym elementem.
  3. Dzielenie się wiedzą i chęć pomocy w projektach uczelnianych, także wzbudza zaufanie do pracodawcy. 
  4. Zaangażowany w firmę i jej rozwój pracodawca to też taki, który angażuje się w targi branżowe, konferencje tematyczne, ale również wykłada na uczelni. 
  5. Wsparcie organizacji studenckich oraz szkolenia w firmie są cenne dla młodego pokolenia w ocenie idealnego pracodawcy.

Zespoły w firmie są coraz bardziej zróżnicowane pokoleniowo, a ich potrzeby całkowicie inne. Podejście do pracy i pracodawcy młodych osób pokazuje, że przedsiębiorstwa muszą się stale rozwijać i podążać za obecnymi standardami, aby stworzyć dobre stanowiska pracy. Misja i wizja powinna zachęcać do budowania współpracy, a kompetencje pokolenia Z powinny być przez pracodawców wspólnie budowane. Nie powinno się tylko wymagać, ale również dawać szansę rozwoju odpowiednich wartości i kompetencji, ponieważ to w rękach młodych leży przyszłość gospodarcza Polski.