Atmosfera w miejscu pracy jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na ogół satysfakcji. Atmosferę tworzą ludzie, zarówno pracownicy, jak i szefowie i przełożeni. Jak to bywa w życiu, zawsze istnieje możliwość konfliktów, kłótni czy drobnych sprzeczek. Zapewne wielu menedżerów spotkało się z konfliktowym pracownikiem. Praca z taką osobą potrafi wyczerpać emocjonalnie oraz fizycznie. Po czym rozpoznać konfliktowego pracownika? Jak sobie z nim radzić? Dowiedz się w dalszej części artykułu.
Konfliktowy pracownik — jak rozpoznać?
Konfliktowy pracownik zazwyczaj jest wrogo i negatywnie nastawiony w stosunku do współpracowników i/lub przełożonego. Niszczy atmosferę zespołu, a gdy tylko się pojawi, nastroje innych ulegają zmianie. Wpływa na pogorszenie jakości pracy, obniżenie tempa wykonywania zadań przez innych pracowników.
Przykłady zachowań konfliktowego pracownika:
- zbyt nachalne zabieganie o sympatie przełożonych,
- obraźliwe słowa w kierunku współpracowników,
- umniejszanie umiejętnościom innych,
- plotkowanie za plecami,
- przypisywanie sobie wygórowanych cech,
- poczucie bycia niezastąpionym,
- wpływanie na decyzje innych,
- pożądanie władzy dla samego jej posiadania.
Konfliktowy pracownik-rady dla przełożonego
Pracodawcy często dają konfliktowym pracownikom szansę na zmianę i najpierw odbywają z nim rozmowy dyscyplinujące lub stosują upomnienia. Menedżerowie są coraz bardziej świadomi w swojej pracy. Dodatkowo coraz większa świadomość pracodawców i pracowników w zakresie swoich praw pozwala na podjęcie interwencji już w początkowej fazie konfliktu. Jaki jest prawidłowy i zalecany przebieg konfrontacji z taką osobą?
Należy zacząć od spokojnej rozmowy, w której przełożony wyjaśni nieprawidłowe zachowania pracownika bez osobistych ataków w jego kierunku. Argumenty należy przedstawić obiektywnie. Przełożony powinien wykazać się zrozumieniem i chęcią wysłuchania wyjaśnień konfliktowego pracownika. Być może taka sytuacja wynika z jego problemów rodzinnych i osobistych. Ważne, aby pracownik miał świadomość, że rozmowa ma na celu rozwiązanie problemu, a nie tylko krytykowanie go. Warto wysłuchać takiej osoby i następnie (jeżeli wyraża chęć) próbować szukać wspólnie rozwiązania konfliktu. Jeżeli jednak pracownik nie wyraża skruchy ani chęci zmiany — nie ma co liczyć na udaną współpracę.
Konfliktowy pracownik — rady dla współpracownika
Jeżeli chodzi o pracowników, to rozmowa również może okazać się kluczowym rozwiązaniem. Podczas rozmowy z osobą konfliktową, należy opierać się na potwierdzonych informacjach i faktach oraz podchodzić do takiego współpracownika z dużym dystansem i spokojem.
Jeżeli jednak ta nie pomogła — należy szukać pomocy za pośrednictwem pracodawcy. Jeżeli to rozwiązanie nie pomogło, pozostaje droga cywilna np. z tytułu naruszenia dóbr osobistych (art. 23 Kodeksu cywilnego). Konflikty ze współpracownikiem są często powodem zwolnień osób poszkodowanych, powinno się to zakomunikować przełożonemu. Taka rozmowa może uświadomić wagę problemu.