Rekrutacja w firmie to bardzo ważny proces, który kilkukrotnie nieudany może narazić firmę na ogromne straty. Do tego tematu należy podejść rozsądnie i strategicznie, ponieważ kto jak nie dobry pracownik buduje silne i prosperujące przedsiębiorstwo? Warto mieć świadomość jak nieudana rekrutacja wpływa na firmę i wystrzegać się złych praktyk na przyszłość. W poniższym artykule dowiesz się, ile może kosztować firmę przyjęcie nieodpowiedniej osoby.
Nieudana rekrutacja – kiedy zaczyna się problem?
Na samym początku warto jak zdać sobie sprawę z tego, że każda nieudana rekrutacja powoduje straty pieniężne w Twojej firmie. Według HBR za 80% nieudanych zatrudnień odpowiada nieudolny wybór CV i nieumiejętnie przeprowadzone rozmowy kwalifikacyjne. Managerowie bardzo często pod naciskiem szefa i ze względu na możliwości finansowe szukają jak najtaniej. Prowadzi to zazwyczaj do sytuacji, gdy szeregi firmy zasilają osoby kompletnie niedoświadczone, młode, które są na etapie poznawczym i dopiero poszukują odpowiedniego dla siebie miejsca. Takim pracownikom ze względu na niską pensję i możliwość zmiany miejsca zatrudnienia kiedy chcą, chęć zmian może przyjść w każdym momencie. Po pierwsze w innym miejscu mogą zarobić więcej, a po drugie w żaden sposób nie są motywowani, aby starać się i widzieć swoją przyszłość w takiej firmie.
Inne przypadki nieudanej rekrutacji
Nieudana rekrutacja występuje również w przypadku, gdy mówisz kandydatowi to, co chce usłyszeć, a nie to, co możesz zaoferować. W takiej sytuacji i tak prawda wyjdzie na jaw, więc lepiej nie ryzykować stwierdzeniem “zapewne jak już się przyjmie to zostanie bez względu na wszystko”. W dalszym ciągu mamy rynek pracownika! Koszty takiego postępowania są naprawdę wysokie, a wizerunek firmy jest mocno nadszarpnięty. Nie świadczy to o niej dobrze, gdy cały czas poszukuje się pracowników, a zespół wcale się nie powiększa.
Co należy brać pod uwagę określając koszty nieudanej rekrutacji?
Jak wcześniej wspominaliśmy, rekrutacja to duży koszt i pochłaniacz cennego czasu pracowników i kierowników. Przez wgląd na to warto, aby większość z nich przebiegała prawidłowo z pozytywnym wynikiem. Nie jest to łatwe, ale im więcej wysiłku włoży się w rekrutację na początku, tym więcej korzyści można osiągnąć. Według badań przeprowadzonych przez Sedlak & Sedlak i PwC całkowity koszt zastąpienia odchodzącego pracownika to prawie równowartość jego rocznego wynagrodzenia. Nie brzmi to dobrze, prawda? Przedstawmy to na przykładzie:
- pensja 5000 zł to około 40000 zł starty,
- pensja 3000 zł to około 30000 zł starty.
Wiadomo, że nie zawsze jest się w stanie wszystko przewidzieć, ale lepiej nauczyć się minimalizować ryzyko występowania takich sytuacji. Co należy brać pod uwagę określając koszty nieudanej rekrutacji?
- Wszystkie koszty administracyjne, które generują się wraz z odejściem pracownika;
- Sumę miesięcy, które przepracowała osoba i wartość wynagrodzenia brutto na danym stanowisku;
- Wraz z podjęciem decyzji o odejściu traci się osobę, która poznała już firmę- wartość jej kapitału intelektualnego i zasoby (zawsze może trafić do konkurencji);
- Koszty rekrutacji;
- Kolejne koszty rekrutacji i poszukiwanie kolejnego pracownika na to miejsce;
- Koszty szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych;
- Badania lekarskie;
- Koszty czasu poświęconego już przez innych pracowników na wdrożenie pracownika, który odchodzi. W tym czasie taki pracownik, nie może zajmować się swoimi standardowymi obowiązkami;
- Poświęcony czas pracownika i jego koszty na wdrożenie nowe osoby na powstały wakat;
- Koszty obniżonej wydajności pracowników w okresie wdrożenia;
- Nadgodziny pracowników, którzy nie wyrabiają się ze swoimi obowiązkami, a muszą zastępować osobę, która zrezygnowała;
- Przede wszystkim traci firma i jej produkt, który nie jest obsługiwany jak należy przez braki w kadrze.
Nieudana rekrutacja
Jak widzimy nieudana rekrutacja ciągnie za sobą szereg niekorzystnych sytuacji i ogromnych wydatków. Każdy pracodawca powinien mieć tego świadomość i przed samym przystąpieniem do rekrutacji określić co jest najlepsze dla firmy, aby zminimalizować ryzyko niepowodzenia. W kolejnym artykule przedstawimy jak zapobiegać takim sytuacjom i poprawić proces związany z zatrudnieniem nowej osoby.