Zarządzanie zasobami ludzkimi obejmuje szeroki zakres działań i wiedzy. Rynek się zmienia, a wraz z nim narzędzia, techniki czy nawet poglądy dotyczące HR. Warto więc znać najważniejsze pojęcia i zagadnienia.

  1. Employer Branding (w wolnym tłumaczeniu marka pracodawcy) – budowanie wizerunku pracodawcy, mające na celu przedstawienie całej firmy, jako atrakcyjnej m.in. pod kątem rozwoju zawodowego. Pojęcie employer brandingu powstało przez coraz to większe wymagania rynku pracy. Pracodawca musi wzmacniać pozycję swojej firmy, aby zmniejszać ryzyko rotacji, budować zaangażowanie zespołu i przyciągać najlepszych kandydatów podczas rekrutacji.
  2. Feedback – tzw. informacja zwrotna. Przełożony i pracownicy spotykają się regularnie, aby omówić co się udało, a co mogło pójść lepiej, zrealizowane projekty, osiągnięcia, cele na przyszłość. Przekazywanie feedbacku jest bardzo istotne. Feedback jest dobrym instrumentem monitorowania wyników pracy, a także świetnym narzędziem motywacyjnym. Warto taką rozmowę przeprowadzać dwukierunkowo.  
  3. Onboarding – to pojęcie można tłumaczyć dosłownie jako “przyjęcie na pokład” nowego członka zespołu. Jest to sposób na przyjęcie nowych osób, aby szybko poczuły się wdrożone w kulturę firmy, obowiązki i zespół. Jest to bardzo istotne, aby od początku budować zgrany zespół odpowiednich osób. Może to zapobiec niechcianej rotacji pracowników. 
  4. Exit interview – rozmowa końcowa, pożegnalna z pracownikiem. Czasem odejście nawet bardzo cenionego pracownika bywa nieuniknione. Przed jego odejściem warto jednak poznać opinię pracownika o dotyczasowej pracy oraz motywacjach do zmiany. Jest to profesjonalne podejście do “pożegnania”. Można dowiedzieć się, czy pracownik będzie polecać firmę dalej i dlaczego nie był zadowolony ze swojej pracy.
  5. HR Marketing – jest to zainicjowanie myślenia marketingowego do HR. Grupą docelową są tutaj obecni i potencjalni pracownicy, a nie klienci. W tym przypadku marketing nie wspiera sprzedaży, a budowanie wizerunku firmy (employer branding). Zmienia to pogląd na pracowników, którzy stają się dla firmy równie wartościowi co klienci, których należy przyciągać, zainteresować i motywować do pozostania z marką na długie lata.
  6. Active sourcing – jest odpowiedzią na dzisiejsze wyzwania rynku pracy. Active sourcing to aktywne poszukiwanie odpowiednich, obiecujących kandydatów, jeszcze zanim pojawi się sama potrzeba obsadzenia danego stanowiska. Polega na nawiązywaniu kontaktu z potencjalnymi kandydatami, których poznaje się np. na targach pracy, czy różnych wydarzeniach. Wiąże się to z utrzymywaniem kontaktu z takimi obiecującymi osobami, aby móc zaprosić ich do rekrutacji w odpowiednim czasie.
  7. E-rekrutacja – rekrutacja online, wyszukiwanie i dotarcie do potencjalnych kandydatów z pomocą Internetu. Szybki rozwój technologii i stała popularność kanałów online, stawia duże wyzwanie dla rekruterów. Tradycyjne sposoby rekrutacji już nie są tak popularne i użyteczne. Firmy muszą korzystać z nowoczesnych narzędzi internetowych, aby przyciągnąć kandydatów. E-rekrutacja stała się więc bardziej powszechna, zwłaszcza w dobie epidemii koronawirusa.
  8. Headhounter – jest to rekruter, jednak nakierowany na poszukiwanie wysoko wykwalifikowanych specjalistów oraz managerów. Headhunter musi świetnie znać rynek pracy, posiadać odpowiednie wykształcenie oraz kursy, które pomogą mu w zrozumieniu specyfiki pracy firm, dla których pracuje. Powinien być obiektywny przy selekcji kandydatów i pomagać w uniknięciu błędnej decyzji rekrutacyjnej. 
  9. Hiring Manager – osoba, która na co dzień nie odpowiada za tematy związane z rekrutacją, a staje się odpowiedzialna za konkretny proces. Zazwyczaj jest to szef zespołu, dla którego poszukiwana jest nowa osoba. Od początku procesu rekrutacyjnego jest w niego zaangażowany, ze względu na posiadaną wiedzę na temat wymagań merytorycznych. Hiring manager świetnie uzupełnia rekrutera i zwykle ma decydujący głos podczas wyboru kandydata. 
  10. Cultural Fit – (dopasowanie kulturowe); w tym przypadku dotyczy często niewypowiedzianych zasad, dotyczących zachowania pracowników. Do kultury korporacyjnej zalicza się także procesy decyzyjne w firmie, osoby w nie zaangażowane, czy wszystkie wewnętrzne systemy. Pracownicy mogą dzielić normy i wartości firmy lub nie, więc warto sprawdzić czy kandydaci wpasują się w kulturę firmy i dopasują się do reszty zespołu.